Jan 4

Leo Razzak’s Årsredovisning 2012

Det är med stor lust, stolthet och glädje jag sätter mig ner för att sammanfatta 2012. Ni som följer mig vet vi att årsredovisningarna har blivit ett bra sätt för mig att runda av och sammanfatta året på. Det har hänt mycket i år, så det kan bli en lång text, men jag ska försöka hålla mig kort i sammanfattande.

Jag inleder med att läsa upp slutraden på redovisningen 2011. Där skrev jag ”2012 är mitt år och jag ska äta upp det”. Nu när jag blickar tillbaka så kan jag stå för det påståendet. 2012 är året då jag gick från att göra saker till att ha gjort saker, året då jag gick från liten figur till en väl ansedd ung man med trovärdighet och saker att säga, året jag blev kompis med ministrar, partiledare, näringslivstoppar och en massa andra jäkligt inflytelserika människor och 2012 var året då jag tog de flesta av mina tankar från ”ax till limpa”.

Det är ju fortfarande oklart för många som känner till mig vad jag gör så jag väljer att dela upp året i lite olika områden som bl.a. :

• Föreläsningar
  • Projekt
  • Almedalen
  • Produktioner
  • Listorna
  • Styrelseuppdrag
  • Studier

Föreläsningarna

Vi börjar här. För här har jag gjort nytta. Jag har besökt ca 70 företag, myndigheter, universitet. Några exempel på ställen jag fått förtroende att dela med mig av mina tankar på är bl.a. Uppsala Universit, HPMicrosoft, Nordea, SPPMigrationsverket & Arbetsförmedlingen för att nämna några.  I stora drag har jag anlitats under teman som: Ledarskap, Kommunikation, Mångfald och Socialt entreprenörskap.

En annan sak som är rolig i är att jag har medverkat på rätt många av ”dagarna”. Dagarna utmärker sig lite inom branschen för då brukar ofta de tunga spelarna medverka. ministrar, börs vd’ar, professorer, stora entreprenörer och i år även jag!

Jag är självklart stolt över att jag har fått stå på samma scen som Ministrar, VD’ar, Marknadschefer. Men det som gläder mig mest är att mina tankar, teorier och mitt budskap har tagits emot väl. Jag kan som 25åring stolt säga att det fungerar. Utvärderingarna talar sitt egna språk.

Man ska ju inte skryta för mycket, men jag sätter punkt genom att dela med mig en bild av talarforums mest anlitade föreläsare. Jag är där och nosar i toppen. Stort för mig. Tack alla underbara vänner på TF.

Att arbeta som professionell talare är nog bland de mest stimulerande  arbeten man kan tänka sig. Man får möta så oerhört mycket människor inom alla möjliga områden. Högt och långt. Man får se & höra så mycket olika nivåer av allt. Man får möjlighet att testa sina tankar på andra och genom det hela tiden utvecklas. Att ha hela Sverige som arbetsplats som jag har haft senaste tiden har varit en oerhört lärorik resa. Jag har fått en mycket bra bilder över landets olika utmaningar och möjligheter. Det ser rätt olika ut i vårt avlånga land.

Det största tacket vill jag rikta till alla människor jag mött under året som gett mig kärlek, stöd och feedback så att jag hela tiden utvecklas!

Projekt

Noll Rasism

En turné för TV4 med fotografen Jens Assur som mynnade ut i ett fotoprojekt som överlämnades till integrationsministern.Jag och Jens reste runt och besökte ca 20 skolor runt om i landet för att prata om mångfald och fördomar. Under turnén uppmanade vi alla vi träffade att fotografera på temat ” mångfald och fördomar” och ladda upp sina bilder på hemsidan nollrasism.se. Det kom in flera tusen bilder. Av dessa tusen valdes sedan 15 bilder ut och vi skapade ett verk. Verket syftar till att visa  hur Sveriges åttondeklasser ser på mångfalden och fördomarna. Du kan läsa mer om projektet här. Har du övriga frågor eller vill du göra något som engagerar hör av dig. Jag vet att både jag och Jens kände en stor glädje och stolthet efter projektet avslutades med en tillställning för vinnarna nere i Visby under almedalen.

Wise & Fryshuset = En Bra Relation

Jag jobbar kvar på Fryshsuet 20% och där jobbar jag främst med våra företag och samhällskontakter. Jag förstöker att hitta sponsorer, partners och tänker ut olika tydepr av CSR sammarbeten. Ofta besöker jag bolagen vid ett par tillfällen och så väcks ett engagemang som jog sedan jobbar utefter som formar en individuell plan för hur vi ska gå vidare ihop. Ett roligt projekt som sjösattes tidigare i år är ett sammabete med bemanningsbolaget Wise Group. Vi tog fram ett projekt som syftar tlll att hjälpa personal som göra bra ifrån sig på fryshuset vidare ut på arbetsmarknaden.  Klicka på bilden för att läsa mer.

Ica – Kampen mot att bli Sveriges bästa arbetsgivare

Jag har som bekant jobbat nära Claes Göras Sylvén, som är en av de ledande figurerna inom Ica koncernen. Vi har jobbat med att sjösätta en filosofi om socialt ansvarstagande inom Ica. Jag fick förtroendet att träffa alla handlare i Sverige för att berätta hur detta kan gå till i praktiken. Det var ett tag sedan vi drog igång nu. Det har varit en mycket intressant resa på många sätt. En stark lärdom jag drar av detta är att det inte är i det stora vi åstadkommer förändringar på marken, utan det är via var och ens lilla engagemang! Trots miljardomsättningar så är det upp till varje handlare att göra sitt! Det ligger mycket i det gamla ordspråket. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Tusen tack för förtroendet  Kenneth, f.d Koncernchef. Classe,Vd och  Anders – Förbundsordförande.

Proffice – En riksturné

Här har jag verkligen fått en möjlighet att påverka på riktigt. Proffice sitter på en av de viktigaste nycklarna till integrationen, jobben. Jag kom i kontrat med chefen för region Norr, Petter Lundgren, som trodde på mig i ett tidigt skede när jag pressenterande mina tankar om hur bemanningsbranchen kan spela stor roll till att bidra för att öka antalet utlandsfödda på arbetsmarknaden. Proffice sätter någon o arbete var fjärde minut.

Det resulterade i att jag fick möjligheten att genomföra en rikstäckande turné för att träffa personalen på 20 kontor runt om i landet för att beskriva hur de som rekryterare/arbetsförmedlare kan titta ”utanför boxen” för att identifiera kvalitéer som näringslivet är i behov av.

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av det engagemang som personalen har visat under året. Det har varit en lärorik process att få lyssna till alla era erfarenheter. Det har gett mig nya insikter och tankar. Mitt och Proffice engagemang i frågorna har spridit sig både i koncernen och utanför. VD’n Lars Kry har bl.a. dragit igång sitt mångfaldsnätverk för att sprida frågan. Jag tror verkligen att den här turnén har gjort skillnad. Här är kan ni läsa ett utdrag av vad folk upplever att mitt besök gett.

Polstjärna – Givarnas hem

Jag har följt polstjärna från idé till verksamhet. Kalle, som är grundare och driver verksamheten, har gjort en superjobb med att bygga sin idé. En insamlingssiftelse som jobbar med att hjälpa eldsjälrar att genomföra sina idéer. Det gör man genom att direkt finansiera prjekt som man själv brinner för. Du kan se på illustrationen hur det fungerar. Klicka på den för mer information.

Jobbet rullar på och vi har i nuläget genomfört 18 olika projekt. Detta är en super bra verksamhet som fler borde uppmärksamma! Ta reda på mer genom att klicka på loggan.

Banglabarn

Mitt hjärteprojekt. När jag skrev förra årets sammanfattning så satt jag nere i Bangladesh och skulle precis inviga allt. NU har det gått nästan ett år med permanent verksamhet i rullning och jag kan med glädje säga att allt har gått enligt planerna. Nästa resa ner blir i februari. Under året har vi också startat en familjestiftelse så under 2013 blir det dags att koppla på allas engagemang så vi tillsammans kan utveckla och förbättra möjligheterna för alla som är engagerade i banglabarn.com

Almedalen

Det är för sjätte året jag är nere i Almedalen. Jag har tidigare arbetat som aktivist åt fryshuset, som journalist för Svergies Radios Nyheter. Förra året gjorde jag ett häst jobb tillsammans med Fryshuset. Jag börjar få riktigt bra rutin och har verkligen lärt mig hur man kommer ut med sina budskap nere i djungeln därnere.

I år låg fokuset på att vara med och lobba för mina projekt. Det gick mycket bra!  Du som har ett intresse kan läsa om hela veckan här. Vill du planera något inför veckan så hör av er i god tid. Vill du/ni ha hjälp med att forma en kommunikationsplan så hjälper jag gärna till på konsultbasis.

Styrelseuppdrag

Eftersom jag har ett stort intresse av ledarfrågor som är det ju självklart kul att kunna berätta att jag fått mer att göra där. Under 2012 har två nya styrelseuppdrag tillkommit. Jobbar jag med styrelsearbete för följande tre organisationer. Inom samtliga sitter jag som styrelseledamot.

Produktioner

Det här är ett område som funnits i min vardag men som jag med största sannolikhet kommer att utveckla mer framöver. Under året har jag tillbringat mycket tid till att tänka produktion inom rörlig bild. Jag ser det som ett naturligt steg att vidga mitt berättande på. Jag är ju i grunden en bra berättare så det känns naturligt.

Justitia

Det är en produktion som spelades in för UR och sändes under augusti i SVT1 på onsdagar kl 22. Serien har fyra delar och lyfter upp de vanligaste ungdomsbrotten i Sverige, bl.a. stöld, misshandel, sexuella trakasserier för att nämna några. Formgreppet bygger på att ta verkliga rättsfall och sedan följa händelseförloppet från brott till fällande dom. Under serien träffar vi brottsoffer och förövare och snackar om deras handlingar och konsekvenser. Vi möter också ungdomar som får reflektera på vad lagen säger. Frågor som ”vilket straff som bör tilldelas?” eller ”om det ens är ett brott” är långt ifrån klara för en stor del av de jag mötte som programledare. Jag är väldigt nöjd med produktionen och tycker den lyfter viktiga frågor. Klicka på bilden på att se programmen.

Samhällsutvecklarna

Samhällsutvecklarna är en studioproduktion framtagen av PwC.  Man kan ju undra varför PwC driver ett program som Samhällsutvecklarna? Det är för att samhällsutveckling har en tydlig koppling till deras verklighet. Många delar av vår verksamhet handlar om att skapa konkreta förutsättningar för framtidens samhälle och de förändringar som dem precis som övriga behöver förhålla sig till. Där kommer jag med. Jag sitter med tillsammans med Maria Wetterstrand och Kristina Axén Olin för att prata om förändringarna för framtidens samhälle.

En ambition med Samhällsutvecklarna är att paneldebattörerna ska enas kring tre gemensamma slutsatser utifrån programmets tema och huvudvinkel. De ska presentera olika förslag på vad de tycker borde göras för att lösa olika samhällsproblem och vad som krävs för att lyckas. Du kan läsa slutsatserna genom att klicka här. Vill du se programmen, klicka på bilderna nedan.

Studier

Utöver mina privata engagemang så studerar jag ju på Stockholms Dramatiska Högskola. Där läser jag Tv-produktion. Ett led in mot det var att jag fick möjligheten att programleda en serien Justitia för UR. Men det är självklart inte den enda anledningen. Här kan du läsa om vägen in på DI.

Det har varit en rolig men krävande omställning. Min höst har varit ganska häktiskt om ja ska vara ärlig. Men känslan av att blicka tillbaka och veta att man tog sig igenom alla utmaningar känns bra. Skolan tickar på och jag lär mig något varje dag.

Listorna

Bland det bästa som finns måste vara att få göra det man tycker är kul, och jag gör det jag tycker är kul rätt ofta. Ja trivs med mitt jobb och ser det mer som en livsstil. Det smittar nog av sig på många av mina nära, just att jag trivs med livet.. Jag får ofta höra att jag är social och glad kille. Men utöver det så är det ju roligt när det man gör uppmärksammas av andra.

I år känner jag mig väldigt hedrad och tacksam över alla fina utmärkelser, priser och nomineringar som tilldelats mig. För mig är det kul, men för pappa är det ovärderligt! Så den här listan dedicerar jag till dig farsan:

Supertalang

Jag tror att jag blev lika chockad som alla andra över den här placeringen. Nr 15 på supertalanglistan. Om ja ska vara helt ärlig så kände jag inte tillden överhuvudtaget. Men utmärkelsen har verkligen gett mig en skjuts i baken under året. Inga små lirarare man kämpar med lixom.

Nomineringen  löd:

“15. Leo Razzak, 24, Leo Razzak. En av Talarforums mest efterfrågade och anlitade föreläsare i jämställdhets- och integrationsfrågor, trots sin unga ålder. Känner hälften av topparna i svenskt näringsliv på förnamnsbasis och förändrar fördomar på storföretag på löpande band.”

Topp Rådgivaren

Den här nomineringen kom också som en chock, men mest för andra tror jag. I nästan 2 år har jag jobbat med rådgivning för chefer och ledare i olika befattningar  Csr i praktiken släppte sin lista på Sveriges 100 främsta påverkare. Bland top tio namnen hittar vi bl.a. Michael Wolf  VD Swedbank, Gustav Fridolin Språkrör Miljöpartiet, Peter Norman Finansmarknadsminister och Jag. Jag hamnade på nionde plats.

Nomineringen löd: “För att våra någon med så lite respekt för auktoriteter är det förvånansvärt många auktoriteter som lyssnar på vad Razzak har att säga om att se mångfald ur ett affärsperspektiv. I samband med många framträdanden Razzak gör får supernätverkaren tillfälle att äta lunch eller middag med gubbar inom näringsliv och offentlig sektor och hans blandning av charm och allvar får dem att börja tänka annorlunda, en efter en.”

Årets Kulturella Ledare

Jag vet inte vad jag ska säga förutom att det är stort. Riktigt stort. Jag känner en enorm stolthet. Jag vill tacka min familj och mina vänner som hjälpt mig och stöttar mig i allt jag tar mig för!

Årets Affärsnätverkare

En rolig nominering som jag till viss del kan känna att jag kan leva upp till. Jag har träffat ofantligt många människor under året och jag har verkligen breddat mitt nätverk inom alla sektorer och branscher,

Nomineringen löd: “Med sitt eget liv som ramverk och utgångspunkt föreläser Leo om jämställdhet, integration, mångfald, kultur och identitet. Hans arbete med dessa viktiga frågor är ovärderligt, vilket gör honom till en förebild i dagens Sverige. Leos sätt att inspirera och engagera andra genom att inbjuda dem att ta del av hans erfarenheter och egna affärsnätverk är den största av bedrifter. För varje person som får möjligheten att lyssna till honom blir världen en lite, lite bättre plats.”

Shortcut’s Uppstickarlista

Jag vad med på den här listan även 2011. Då på 60någongting. I år är det andra bullar. Jag hamnade på 8:e plats. Stort.

Bra Affärer

Jag tycker att det här omslaget passar bra för att sammanfatta året. Pappa fick det där speciella leendet på läpparna när den damp ner i brevlådan. Klicka på bilden om du vill läsa texten.

Slutsats

Det har varit ett oerhört händelserikt år. Jag har i princip jobbat 70timmars veckor hela året. Men nu när jag blickar tillbaka så känner jag mig nöjd. Jag har gjort väldigt väldigt mycket och glädjande nog har det mesta artat sig som jag tänkte mig när jag drog igång. Allt går. Bara man vill. Stort tack till alla som tagit sig tiden att läsa sig igenom den här redovisningen. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta allt det jag byggt upp.

Nu återstår det bara för mig att önska er alla ett Gott Nytt År & ett fantastiskt 2013!

Kram Leo Razzak

»